IN KINO VERITAS
Padomju montāžas kino pionieris Dzigas Vertovs vislabāk pazīstams kā filmas “Cilvēks ar kinokameru” (1929) autors, iemūžinot modernās dzīves ritmu jaunās padomju valsts pilsētu ielās. Savā pirmajā skaņu filmā “Entuziasms”, Vertovs, paša vārdiem runājot, tiecās “notvert drudžaino Donbasa dzīves realitāti, pārraidīt, pēc iespējas patiesīgāk, tās āmuru dunoņu, vilcienu svilpes un strādnieku dziesmas”. Liekot lietā veselu kino izteiksmes līdzekļu arsenālu, ar ģeniālu izdomu montējot kadrus un trokšņus no raktuvēm, rūpnīcām, pilsētu ielām un fragmentus no Dmitrija Šostakoviča Pirmās simfonijas, Vertovs ir radījis himnu industrializācijai, kurā vienlaikus ieskanas drūmas, it kā par nākotnes traģēdiju vēstošas, notis.